Κυριακή, 25 Δεκεμβρίου 2011

Το αλκοόλ και οι συνέπειες.


Έχετε ίσως ακούσει ότι η κατανάλωση μικρής ποσότητας αλκοόλ όχι μόνο δε βλάπτει αλλά πιθανότατα κάνει και καλό. Πόση αλήθεια κρύβεται όμως σε αυτή τη θεωρία; Και πόσο μικρή είναι τελικά η ποσότητα αλκοόλης που προσλαμβάνετε;

Ας δούμε, λοιπόν, σε ποιο βαθμό βάζετε τον εαυτό σας σε κίνδυνο από την υπερβολική κατανάλωση ποτών ή εκρηκτικών κοκτέιλ.
«Οι ειδικοί συστήνουν τη διατήρηση των επιπέδων αλκοόλ σε 1 με 2 μονάδες ημερησίως για τις γυναίκες και 2 με 3 μονάδες για τους άνδρες ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι είναι αναγκαίο να καταναλώνετε αλκοόλ ημερησίως (ιδιαίτερα αν θέλετε να χάσετε βάρος) αλλά ούτε και να προσπαθείτε να μην πίνετε καθημερινά για να ‘‘μαζέψετε’’ τις μονάδες που σας αντιστοιχούν και να τις καταναλώσετε μια και καλή το Σάββατο», σημειώνει η Δέσποινα Μαρσέλου, διαιτολόγος –διατροφολόγος, με ειδίκευση στην κλινική διατροφή και ανοσολογία.
«Μία μονάδα περιέχει συνήθως 8 ή 10 gr αλκοόλης αλλά πολλές φορές εξαρτάται και από την χώρα προέλευσης. Η εκατοστιαία απόδοση οινοπνεύματος αναγράφεται στην ετικέτα κάθε ποτού.
Έτσι λοιπόν ένα μπουκάλι κρασί με εκατοστιαία απόδοση 12% αλκοόλ περιέχει 12 gr αλκοόλης ενώ μία φιάλη μπύρας των 750ml με εκατοστιαία απόδοση 5% αλκοόλ περιέχει 5 gr αλκοόλης. Γενικά 1 μονάδα αλκοόλ είναι ίση με 120ml κρασί, 330ml μπύρας και 40ml αιθανόλης (σε γλυκά ποτά η σύσταση αλλάζει)».



Χρήσιμες συμβουλές
Αν νομίζετε ότι είστε επιρρεπείς στις υπερβολές, ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές για περιορισμό της κατανάλωσης αλκοόλ και για καλύτερη υγεία:
· Αναπληρώστε το αλκοολούχο ποτό με ένα μη αλκοολούχο. Ενδείκνυνται η μπύρα χωρίς αλκοόλ και η μπύρα light, αφού έχει λιγότερους υδατάνθρακες και αλκοόλ.
· Αποφύγετε να πίνετε με άδειο στομάχι. Η παρουσία τροφής στο στομάχι θα καθυστερήσει την απορρόφηση του οινοπνεύματος στο αίμα και θα εμποδίσει την γρήγορη μέθη.
· Πιείτε το ποτό σας αργά, έτσι ώστε να διαρκεί περισσότερο και ανανεώστε το με παγάκια. · Μην γεμίζετε το ποτήρι σας πριν να έχετε τελειώσει το ποτό σας!
· Πίνετε άφθονο νερό πριν πάτε για ύπνο για ενυδάτωση, ώστε να βοηθήσει στη μείωση των επιπτώσεων του hangover. Ο καφές και η παρακεταμόλη δε συστήνονται για την μείωση των επιπτώσεων hangover και μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε βλάβη στο ήπαρ, αφού τριπλασιάζουν το τοξικό υποπροϊόν N-acetyl-p-benzoquinone imine (NAPQI)
· Αντικαταστήστε ένα υψηλό δείκτη θερμιδικής αξίας με ένα χαμηλότερο σε θερμίδες, όπως τόνικ ή αναψυκτικό light.
· Δοκιμάστε το άσπρο κρασί ως spritzer, δηλαδή αναμίξτε το με ανθρακούχο νερό.
· Μην ξεχνάτε να συμπεριλάβετε τα σφηνάκια σαν επιπλέον μονάδες αλκοόλ!
· Όσον αφορά τα κοκτέιλς: ένα κοκτέιλ μπορεί φτάσει τις 500 θερμίδες αλλά να ξεπεράσει και τις μονάδες επιτρεπόμενης αλκοόλης αν ο μπάρμαν θέλει να σας περιποιηθεί!
· Θυμηθείτε ότι δεν υπάρχει ποτό χωρίς θερμίδες και φυσικά ο μύθος ότι τα λευκά ποτά μπορούν να καταναλωθούν άφοβα ή ότι έχουν λιγότερες θερμίδες πρέπει να καταρριφθεί. Οι λιγότερες θερμίδες ανά μονάδα αλκοόλ εμπεριέχονται συνήθως σε ξηρά κρασιά και σε μπύρες τύπου lager ή και μπύρες light. Τα γλυκά ποτά καταναλώνονται αρκετά γρήγορα, οπότε επιλέξτε κάποιο ποτό που ναι μεν σας είναι ευχάριστο αλλά ξέρετε ότι μπορείτε να βάλετε όρια.
· Μετά την κατανάλωση αλκοόλ σίγουρα θα πεινάτε περισσότερο, αφού το αλκοόλ διαταράσσει τα επίπεδα γλυκόζης. Όσο λιγότερο πιείτε τόσο ελαχιστοποιείτε η πιθανότητα να ζητήσετε σουβλάκι η hot dog μετά.

Οφέλη και κίνδυνοι από την κατανάλωση αλκοόλ
Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει στην πραγματικότητα αποδειχθεί ότι έχει προστατευτική επίδραση έναντι της στεφανιαίας νόσου στους άνδρες και σε γυναίκες άνω των 50 ετών και μετά την εμμηνόπαυση.
«Ειδικότερα το κόκκινο κρασί περιέχει ευεργετικές ουσίες, που μπορούν να προστατεύσουν τα τοιχώματα των αρτηριών», δηλώνει η Δέσποινα Μαρσέλου.
«Φυσικά οι περισσότερες έρευνες που αναφέρονται στο κόκκινο κρασί έχουν συμπεριλάβει και φρούτα και λαχανικά προς κατανάλωση συνδυαστικά με το κόκκινο κρασί, οπότε πολλές φορές είναι αρκετά δύσκολο να καταλήξουμε στο αν το κόκκινο κρασί από μόνο του μπορεί να προσφέρει τόσες ευεργετικές ιδιότητες.
Η υπερκατανάλωση ακόμα και σε κρασί ή σε μπύρα μπορεί να οδηγήσει σε κίρρωση του ήπατος και έτσι οποιαδήποτε θετικά αποτελέσματα από τις ενώσεις στο κόκκινο κρασί πάνε χαμένες.
«Ένα μπουκάλι κρασί αυξάνει την φαιδρότητα και χαλαρώνει τις αναστολές αλλά δύο ποτήρια κρασί αυξάνουν την πιθανότητα ατυχήματος κατά την διάρκεια οδήγησης. Όποιος καταναλώνει άνω των 3 ή 4 μονάδων την ημέρα, βάζει την υγεία του σε κίνδυνο», επισημαίνει η κ. Μαρσέλου. «Ακόμη και μια μέτρια ποσότητα αλκοόλ παράγει μια σειρά από αρνητικές βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις στο σώμα, όπως η αύξηση καρδιακού ρυθμού, οι αυξημένοι μυϊκοί παλμοί καρδιάς, η αύξηση της θερμοκρασίας του δέρματος και η μυϊκή αδυναμία».

Το αλκοόλ προωθεί επίσης την απώλεια νερού από τα νεφρά, τα οποίο μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση, ιδιαίτερα μεταξύ των ατόμων που πίνουν οινοπνευματώδη ποτά, τα οποία έχουν υψηλότερη συγκέντρωση του αλκοόλ, και δεν καταναλώνουν επιπλέον νερό. Η διανοητική λειτουργία είναι επίσης αδρανής.
Η μακροπρόθεσμη κατανάλωση υπερβολικού αλκοόλ μπορεί να είναι ακόμη επιβλαβής γιατί η τοξικότητά του μπορεί να προκαλέσει ζημιά στις μεταβολικές διεργασίες.

Η κατανάλωση οινοπνεύματος σε υπερβολικές ποσότητες συνδέεται με αυξημένη αρτηριακή πίεση, εγκεφαλικά επεισόδια, καρδιακές παθήσεις, παγκρεατίτιδα και μερικές μορφές καρκίνου, όπως του μαστού και οισοφάγου.
Τέλος, έχει παρατηρηθεί οι γυναίκες, που πίνουν πολύ αλκοόλ, να αναφέρουν μείωση της λίμπιντο, προβλήματα στην έμμηνο ρύση και, σε βαριές περιπτώσεις, απώλεια της γονιμότητας.



Πηγή: Μίνα Ράλλη για το cosmos.gr



Ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες οργανικές συνέπειες του να πίνεις αλκοόλ;
Εκείνοι που συνήθως πίνουν πάρα πολύ διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να παρουσιάσουν κάποια οργανική βλάβη. Ο βαθμός της ζημιάς εξαρτάται από τη δόση. Τα όργανα που συμβάλουν στην απορρόφηση και την αφομοίωση του αλκοόλ, όπως το στομάχι, το ήπαρ και το πάγκρεας είναι ευπαθή. Επίσης ο εγκέφαλος υποφέρει από την συνεχή κατάχρηση.

Το ήπαρ είναι ένα σημαντικό όργανο για τον μεταβολισμό του αλκοόλ. Η υπερβολική χρήση αλκοόλ μπορεί να προκαλέσει εκφυλισμό του ήπατος. Έρευνα που διενεργήθηκε έχει δείξει ότι πιθανώς περισσότεροι από τους μισούς εξαρτημένους από το αλκοόλ έχουν πρόβλημα στο ήπαρ. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ναυτία, εμετό, έλλειψη όρεξης, μείωση βάρους και πυρετό. Μετά την διακοπή της λήψης αλκοόλ, το ήπαρ μπορεί να επανέλθει. Η πιο γνωστή ανίατη διαταραχή του ήπατος που προκαλείται από κατάχρηση αλκοόλ είναι η κίρρωση του ήπατος.

'Αλλες συχνές οργανικές παθήσεις είναι γαστρίτιδα (μόλυνση της βλεννώδους μεμβράνης του στομάχου) και παγκρεατίτιδα (φλεγμονή στο πάγκρεας). Η γαστρίτιδα μπορεί να προκαλέσει στομαχική αιμορραγία. Η παγκρεατίτιδα επιτρέπει σε λιγότερες θρεπτικές ουσίες να αφομοιωθούν, προκαλώντας μεταξύ άλλων μείωση βάρους. Διάφορες έρευνες έχουν εντοπίσει μια σχέση μεταξύ υπερβολικής κατάχρησης αλκοόλ και καρκίνου στο στόμα, το λαρύγγι και τον οισοφάγο, ειδικά με ανθρώπους που πίνουν και επίσης καπνίζουν. Αυτοί που πίνουν πολύ επίσης διατρέχουν τον κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του ήπατος και του παχέος εντέρου. Οι γυναίκες που πίνουν πολύ έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο του στήθους. Μπορεί επίσης να προκληθεί βλάβη στον εγκέφαλο, όπως το σύνδρομο Wernicke-Korsakoff.
Ο κατάλογος των διαταραχών που προκαλούνται από την κατάχρηση αλκοόλ είναι μακρύς αλλά δεν μπορούμε να τις αναφέρουμε όλες.

Τι είναι ο εθισμός (εξάρτηση);

Το αλκοόλ στην πρώιμη ηλικία
Η κατανάλωση αλκοόλ σε πρώιμη ηλικία είναι ένα ανησυχητικό γνώρισμα και στην χώρα μας. Δεν είναι βέβαια πρωτοφανές το γεγονός ότι πολλοί έφηβοι δοκιμάζουν περστασιακά διάφορες ουσίες, συμπεριλαμβανομένου και του αλκοόλ αλλά σε πολλές περιπτώσεις η χρήση είναι μόνο περιστασιακή και προσωρινή, σταματά δηλαδή μετά από κάποιο σύντομο χρονικό διάστημα. Σε κάποιες άλλες (και δυστυχώς ολοένα και περισσότερες) περιπτώσεις, δεν παρατηρείται περιστασιακή χρήση αλλά κατάχρηση αλκοόλ και συχνά η συστηματική κατάχρηση οδηγεί σε εξάρτηση. Πόσο θα πρέπει να μας απασχολήσει το φαινόμενο της κατάχρησης ή απλά της χρήσης αλκοόλ στη διάρκεια της εφηβείας; Πόση έκταση έχει πάρει η κατανάλωση αλκοόλ σε νεαρές ηλικίες;

Η κατανάλωση αλκοόλ σε πρώιμη ηλικία είναι ένα ανησυχητικό γνώρισμα και στην χώρα μας. Δεν είναι βέβαια πρωτοφανές το γεγονός ότι πολλοί έφηβοι δοκιμάζουν περστασιακά διάφορες ουσίες, συμπεριλαμβανομένου και του αλκοόλ αλλά σε πολλές περιπτώσεις η χρήση είναι μόνο περιστασιακή και προσωρινή, σταματά δηλαδή μετά από κάποιο σύντομο χρονικό διάστημα. Σε κάποιες άλλες (και δυστυχώς ολοένα και περισσότερες) περιπτώσεις, δεν παρατηρείται περιστασιακή χρήση αλλά κατάχρηση αλκοόλ και συχνά η συστηματική κατάχρηση οδηγεί σε εξάρτηση. Πόσο θα πρέπει να μας απασχολήσει το φαινόμενο της κατάχρησης ή απλά της χρήσης αλκοόλ στη διάρκεια της εφηβείας; Πόση έκταση έχει πάρει η κατανάλωση αλκοόλ σε νεαρές ηλικίες;
Η αλήθεια είναι σοκαριστική: το αλκοόλ είναι η ουσία που χρησιμοποιείται περισσότερο από τους εφήβους.
Η πρόωρη έναρξη κατανάλωσης αλκοόλ έχει συσχετιστεί με βίαιη συμπεριφορά όχι μόνο κατά τη διάρκεια της εφηβείας αλλά και της ενήλικης ζωής. Πολλά άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους από αίτια που συνδέονται με την κατανάλωση ποτού μια και οι δύο κυριότεροι λόγοι θανάτων σε ηλικίες 15 με 24 ετών είναι τα αυτοκινητιστικά ατυχήματα και οι αυτοκτονίες (και τα δύο σχετίζονται με τη χρήση αλκοόλ).

Ποιές επιδράσεις έχει το αλκοόλ στη σωματική, νοητική και ψυχολογική κατάσταση των εφήβων; 
Πόσο μπορεί να επηρεάσει τη μετέπειτα ζωή τους;
Οι έφηβοι που εκτίθενται σε χρήση αλκοόλ (και άλλων ουσιών) πριν από τα 15 τους χρόνια, αυξάνουν δύο με τρεις φορές την πιθανότητα να εξαρτηθούν από τις ουσίες αυτές, να μολυνθούν από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, να παρατήσουν πρόωρα τις σπουδές τους και να διαπράξουν αξιόποινες πράξεις σε σχέση με εκείνους που δοκίμασαν το πρώτο τους ποτό στα 21. Επιπλέον, οι πιθανότητες ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης σε κορίτσια στην εφηβεία που κάνουν τακτική χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών πριν από τα 15 τους χρόνια αυξάνονται κατακόρυφα σε σχέση με τα κορίτσια που δεν έκαναν χρήση πριν την ηλικία των 15.
Επιπλέον, ενώ το πρόβλημα της χρήσης αλκοόλ για μερικούς ανθρώπους φαίνεται ως μεμονωμένο, υπάρχουν ενδείξεις ότι συνδέεται με μια γενικότερη <<αναταραχή>> της συμπεριφοράς κατά την εφηβεία, με χαρακτηριστικά όπως ο υπέρμετρος αυθορμητισμός, η έλλειψη συγκαταβατικότητας-συμβιβασμού με τα κοινωνικά δεδομένα, αλλά και η διάθεση απόκτησης εμπειριών σχετικών με τις αισθήσεις.
Οι γονείς που πίνουν οι ίδιοι ή που αντιμετωπίζουν ευνοικά ή απλά επιτρέπουν την κατανάλωση ποτού μπορεί να επιδρούν στην αρχική δοκιμή αλκοόλ ή στην μακροχρόνια χρήση του από τα παιδιά τους. Εκείνα τα παιδιά που έχουν ενημερωθεί σωστά ή προειδοποιηθεί για τα αποτελέσματα της χρήσης αλκοόλ από τους γονείς τους, καθώς και τα παιδιά που έχουν μια στενότερη σχέση με τους γονείς, είναι λιγότερο πιθανό να ξεκινήσουν να πίνουν. Η έλλειψη συμπαράστασης, ελέγχου και επικοινωνίας από την πλευρά των γονέων είναι άμεσα συνδεμένη τόσο με τη συχνότητα όσο και με την ποσότητα της κατανάλωσης ποτού. Από την άλλη, η σκληρή, ασταθής ή αντιφατική επιβολή πειθαρχίας ή η απόρριψη και η απομάκρυνση των γονιών από τα παιδιά μπορεί να επιφέρει σε αυτά προβλήματα αλκοολισμού.
Η σωστή ενημέρωση είναι το κλειδί για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κατάστασης, δεδομένου ότι οι γονείς πολλών εφήβων κατακλύζονται κυριολεκτικά από πληροφορίες σχετικά με το θέμα, οι οποίες συχνά είναι τελείως αντιφατικές. Από τη μια πλευρά, προειδοποιούνται να επαγρυπνούν αφού η επικινδυνότητα της χρήσης αλκοόλ από τους νέους είναι ιδιαίτερα αυξημένη ενώ από την άλλη, καθησυχάζονται με διαβεβαιώσεις σχετικά με τη <<φυσικότητα>> του πειραματισμού των νέων κάνοντας χρήση διαφόρων ουσίων. Άλλωστε, δεν είναι δεδομένο ότι όλοι όσοι δοκιμάζουν το πρώτο τους ποτό σε μικρή ηλικία θα καταλήξουν εξαρτημένοι μεγαλώνοντας. Ή μήπως είναι; Αξίζει να πάρει κανείς το ρίσκο;

Πηγή: http://www.pame.gr
το είδαμε εδώ!
Μπορείς να αλλάξεις τα πάντα,αν αλλάξεις τον τρόπο που σκέφτεσαι!
http://anti-aisthitika.blogspot.com/

Blog Widget by LinkWithin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...